USABILITY LAB

Ruitenberglaan 26| 6826 CC Arnhem|ruimte B1.16-1.18

Waar kun je het lab voor inzetten?
Het Usability Lab is een testomgeving waar je diverse soorten gebruikersonderzoek kunt uitvoeren. Met de observatiespiegel, microfoons en bestuurbare camera’s kun je real-time meekijken met deelnemers aan jouw onderzoek. Het lab is zo ontworpen dat je snel en eenvoudig aan de slag kunt met jouw tests.

Het lab biedt uitgebreide mogelijkheden voor het observeren en uitvoeren van verschillende soorten onderzoek. Denk aan het opnemen van focusgroep-interviews of co-creatie-sessies. Daarnaast kun je de gebruiksvriendelijkheid van digitale ontwerpen (zoals apps, websites en video’s) testen, bijvoorbeeld via een usability- of A/B-test.

Dit is de testruimte (under construction). Er komen nog mooie gordijnen en aankleding waarmee een huiskamer gevoel gecreëerd wordt om testpersonen zich op hun gemak te stellen zodat er kwalitatief betere testresultaten bereikt kunnen worden.
Aan de bureau’s achterin kan een testopstelling gemaakt worden waarmee de daadwerkelijke test van een applicatie of installatie uitgevoerd kan worden.

Eye tracking
Met eye tracking kun je nauwkeurig volgen waar deelnemers naar kijken (of juist niet), en hoe ze omgaan met een interface of product. Door de verzamelde eye-trackingdata te analyseren, kun je hypotheses toetsen of nieuwe inzichten opdoen. Zo kun je bijvoorbeeld zien of gebruikers belangrijke knoppen missen, of waar ze verwachten deze te vinden.

De bijbehorende software helpt je bewijsmateriaal te verzamelen, zoals schermopnames, heatmaps en gazeplots.

(bron afbeelding: Dall-e)

Voorbeeldprojecten met Tobii Pro Lab

Met Tobii Pro Lab kun je eenvoudig eye tracking-onderzoek uitvoeren door gebruik te maken van diverse voorbeeldprojecten. Of je nu geïnteresseerd bent in gebruikers-voorkeuren, leesgedrag, besluitvorming, of visuele zoekopdrachten, deze tutorials bieden waardevolle inzichten en tools om jouw onderzoek naar het volgende niveau te tillen.

De projecten variëren van AB-testing en interface-usability tot infant occlusion studies, waarbij je kunt leren hoe je oogbewegings-data kunt analyseren en interpreteren. Elk voorbeeldproject helpt je om te ontdekken hoe gebruikers interactie hebben met verschillende digitale en fysieke omgevingen.